Serwis Rating Captain okresowo przeprowadza ranking najlepszych agencji SEO w Polsce. Swoje zestawienia opiera na opiniach klientów oraz jakości profilu GMF każdej z badanych firm. Zwycięzcą okazała się agencja SEO z Krakowa – SEOSEM24. Serwis szczególnie docenił wysiłek, jaki firma wkłada w swoją wizytówkę GMF. O co chodzi z wizytówką i jak przeprowadzane było badanie?
Opinie w sieci i wizytówki GMF
Prowadzenie własnego profilu firmowego w ramach usługi Google Moja Firma (GMF) to w zasadzie dzisiaj konieczność. Ktoś, kto ignoruje ten aspekt swojego funkcjonowania w sieci, skazuje się na gorszą pozycję względem konkurencji. GMF to świetne i darmowe narzędzie, które Google oferuje każdemu przedsiębiorcy. Założenie profilu jest proste i wymaga jedynie rutynowej weryfikacji autentyczności. Co dzieje się potem? Firma oznaczona jest na mapach Google Maps. Potencjalny klient może w każdej chwili z poziomu wyszukiwarki dowiedzieć się o istnieniu firmy, jej lokalizacji i ofercie. Można wykazać tam podstawowe dane o swojej organizacji:
- nazwę, adres, logo czy dewizę,
- profil działalności – rodzaj wykonywanych usług lub prowadzonej aktywności publicznej,
- cennik,
- godziny otwarcia,
- dane kontaktowe.
Klienci mogą bardzo szybko odnaleźć interesującą ich firmę, uzyskać aktualne i niezbędne informacje. Mają też możliwość zostawiania opinii oraz oceniania w formie gwiazdek zadowolenia z jakości usług lub towarów. Przedsiębiorca z kolei ma możliwość odpowiadania. Rzecz dotyczy nie tylko firm komercyjnych, ale to one w szczególności powinny zadbać o dobrze prowadzony i pozycjonowany profil GMF.
Dlaczego to takie ważne?
Dobrze prowadzony, a przede wszystkim – pozycjonowany, profil GMF to skuteczne narzędzie zwiększania szansy na klienta. Znacząco wzrasta widoczność firmy w sieci. Klienci mają możliwość dowiedzenia się o jej istnieniu, a to czynnik niezbędny do skorzystania z oferty. Wizytówki GMF są niezastąpione przy lokalnym pozycjonowaniu SEO. Zwłaszcza jeśli kierujemy naszą ofertę dla turystów, kierowców, osób przejezdnych lub poszukujących lokalnych alternatyw. Kolejny aspekt to opinie. Klienci mogą je swobodnie wystawiać o firmie, a inni mogą je bardzo łatwo zobaczyć. Jeśli są korzystne – a przecież każdemu powinno na tym zależeć – są dodatkowym atutem. A do tego naturalnym pretekstem do interakcji, nawiązywania relacji z klientami i bazą odbiorców. Na wizytówce GMF można w łatwy sposób odpowiadać na komentarze, co zresztą bardzo dobrze wpływa na pozycjonowanie. Odpowiedź na nieprzychylne komentarze, czy nawet lekka polemika z nimi jest także bardzo wskazana – daje klientowi odczuć, że jego głos został zauważony i potraktowany poważnie. Widzą to także postronni internauci, którzy dopiero mogą zostać potencjalnym klientem. W skrócie, prowadzenie wizytówki GMF opłaca się, gdyż jest to skuteczna, treściwa i darmowa forma reklamy swojej działalności w sieci. O tym, jakie korzyści w praktyce to niesie, przekonali się laureaci rankingu opracowanego przez serwis Rating Captain.
Rating Captain – serwis, który zna się na GMF
Wizytówki GMF oraz Rating Captain mają zresztą ze sobą wiele wspólnego. Serwis powstał w 2020 roku, początkowo jako start-up, a jego założyciele opracowali narzędzie, dzięki któremu przedsiębiorcy z różnych branż mogą szybko sprawdzić, w jaki sposób poprawić swoją komunikację z klientem. Rating opracowuje analizy profili GMF, sprawdza jakość i ilość opinii na wizytówce, ich wiarygodność oraz podpowiada jak obsługiwać negatywny sentyment pod względem psychologicznym, handlowym i SEO. Serwis posiłkuje się doświadczeniem ekspertów z uniwersytetów Wrocławskiego i SWPS, a także technikami machine learning i analizy big data. To nie wszystko, co Rating Captain robi, ale faktem jest, że na prowadzeniu profili GMF się znają. Potrafią też ocenić, jak dobrze (lub źle) robią to inni. Co najlepsze, dzielą się swoimi ustaleniami.
Rating Captain – ranking TOP agencji SEO w Krakowie i Polsce. Wygrywa SEOSEM24 Kraków
Na przykład ranking najlepszych agencji SEO w Polsce, który cyklicznie przeprowadza i aktualizuje. Ranking sporządzany jest głównie w oparciu o jakość profilu GMF. Zarówno pod względem zawartości, sposobu prowadzenia i aspektów SEO, ale nade wszystko ilości i jakości opinii, które zostawiają na wizytówce klienci. Najnowsze zestawienie z marca 2022 roku ponownie SEOSEM24 wygrywa jako najlepsza agencja SEO w Polsce. Na „podium’ znalazły się jeszcze agencje Delante oraz DevaGroup. SEOSEM24 pierwsze miejsce zajęło także w poprzednich zestawieniach – np. z września 2021 roku. Zastosowana metodologia wykazała, że SEOSEM24 pierwszorzędnie dba o swoją wizytówkę GMF, a także jak bardzo opłaca się zadbanie o ten aspekt funkcjonowania w sieci. Co dokładnie ustaliło Rating Captain?
Metodologia i kryteria oceny polskich agencji SEO według Rating Captain
Zestawienie TOP 7 agencji SEO w Krakowie z marca 2022 roku powstało niejako samo, opierając się na możliwie najbardziej obiektywnych kryteriach. Za takie uznano realną widoczność w sieci z punktu widzenia klienta. Analitycy z Rating Captain postanowili sprawdzić, jakie firmy pojawią się w wynikach Google po wpisaniu frazy „agencja reklamowa Kraków”. Następnie wybrano te firmy, które miały największą liczbę opinii i najwyższą średnią ocen wyrażonych gwiazdkami. Potem postanowiono posłużyć się narzędziem Reviews Audit, które bezstronnie wykazało, w których aspektach poszczególni laureaci sobie radzą, a gdzie wciąż mają sporo do poprawienia. Jak wypadło zwycięskie SEOSEM24?
Revievs Audit – a co to takiego? Jak oceniono SEOSEM24 Kraków?
Narzędzie Reviews Audit służy technicznej analizie profili GMF. Wystarczy daną wizytówkę poddać badaniu i natychmiast otrzymujemy komplet danych wraz z ich interpretacją na podstawie algorytmów badawczych. Możemy dowiedzieć się między innymi o:
- widoczności profilu w sieci,
- ilości i wiarygodności opinii zostawianych na wizytówce GMF,
- kompletności i jakości informacji zapisanych na wizytówce,
- wiarygodności profilu jako takiego,
- sentymencie klientów,
- tendencjach w dopływie nowych opinii w perspektywie ostatniego kwartału,
- jakości opinii pod względem ich treściwości,
- responsywnością firmy na zostawiane opinie.
Reviews Audit przyznaje ocenę każdemu z tych aspektów osobno, a także zbiera wszystkie informacje w jedno i wystawia ocenę końcową. To narzędzie darmowe i taką analizę można przeprowadzić także samodzielnie, w każdej chwili. Jak wypadło SEOSEM24?
Dla SEOSEM24 z Krakowa klasa A, jak Awesome
Agencja SEO z Krakowa w ostatnim zestawieniu miała 454 opinie na wizytówce GMF. Średnia ocen była imponująca – aż 4,9 w 5 stopniowej skali. Profil całościowo został oceniony na 65%, co przy wyśrubowanych kryteriach, jakie stosują algorytmy Reviews Audit, jest wynikiem godnym pozazdroszczenia. W niezwykle ważnym aspekcie, jakim jest Trust Analysis, przyznano firmie najwyższą klasę A. Wynika to głównie z ilości i jakości opinii klientów – jest ich dużo, są prawie zawsze bardzo pozytywne oraz – w ocenie serwisu – wiarygodne i merytoryczne.
Audyt profilu GMF na przykładzie SEOSEM24 Kraków
SEOSEM24 jest swoją drogą wdzięcznym materiałem na analizę tego, pod jakim kątem Reviews Audit ocenia profile GMF. O wysokim wyniku bynajmniej nie zdecydowała bezbłędność w każdym z badanych aspektów.
Trust Analysis, czyli wiarygodność i jakość opinii
Wspomniana klasa A została profilowi GMF przyznana za bardzo dobry stosunek ilości opinii do liczby pozostawionych recenzji. Nie dość, że jest ich dużo, to jeszcze są przychylne oraz względnie treściwe. Wedle Reviews Audit komentarze klientów na profilu liczą sobie średnio 175 znaków, co wedle serwisu nie jest szczególnie dużo. Bardzo mało jest ocen, które wystawiono bez żadnego komentarza – ledwie 8% ,co w liczbach bezwzględnych wynosi 36. Niemal tyle, ile dochodzi nowych opinii w ciągu kwartału – aż 37. Reviews Audit ocenia to jako „bardzo dobry rezultat”. Serwis wskazuje jednak na to, że żadna z ocen nie jest uzupełniona jakimś multimedium – np. obrazkiem. Na potrzebę tego typu zabiegów wskazywał także Rating Captain w omówieniu swojego zestawienia. Pod względem Trust Analysis serwis przyznał profilowi wynik 66%.
Replying to reviews, czyli jak firma reaguje na opinie
Ważnym aspektem w ocenie profilu GMF w Reviews Audit jest responsywność firmy. Chodzi o sprawdzenie, czy firma w jakiś sposób reaguje i ustosunkowuje się do ocen i komentarzy pozostawianych przez klientów. To coś, za co serwis pochwalił agencję – odpowiedzi doczekało się 62% komentarzy, co określane jest jako „Awesome!”. Agencja co prawda reaguje na komentarze, ale robi to średnio po 14 dniach, co serwis uznaje za element do poprawy.
Tone of expression, czyli jakie z firmą wiążą się nastroje
Agencja ma na swoim profilu GMF tak mało negatywnych opinii – około 3% – że Reviews Audit się tym… zaniepokoił. Serwis wskazuje, że znikoma ilość negatywnych ocen może wydać się podejrzana. „Don’t be afraid of having some negative reviews” – czytamy. Z drugiej strony, ponownie jako “Awesome!” oceniany jest sentyment, jaki towarzyszy firmie. Wedle Rating Captain te dwa czynniki występujące obok siebie są zdecydowanie cechą na plus.
Visibility, czyli widoczność profilu w sieci
Nie mniej ważnym aspektem jest widoczność. Ta oceniona została przez Reviews Audit na 67%. Co na to wpłynęło? Serwis chwali profil za umieszczenie na nim komplet informacji. Serwis sprawdza, czy „odhaczone” są takie dane jak nazwa, opis, lokalizacja, dane kontaktowe i jakieś multimedium. Za to profil otrzymał 100%. Z drugiej strony, jako problem, Reviews Audit wskazuje, że firma używa tylko jednego profilu GMF. Zaleca zastosowanie przynajmniej 3.
SEOSEM24 wygrało, bo wyciągnęło wnioski
Nie każdy zatem aspekt w równym stopniu wpływa na wynik zestawienia. Rating Captain postanowiło uwzględnić głównie te, które realnie odzwierciedlają nastawienie klientów do poszczególnych agencji SEO. Podsumowując, SEOSEM24 wygrało ranking, gdyż:
- firma skutecznie prowadzi swoją wizytówkę GMF,
- wypada rewelacyjnie w obiektywnym badaniu, szczególnie Trust Analysis,
- agencja potrafi dotrzeć do klientów i zadbać o własną widoczność w sieci,
- skuteczność potwierdzają opinie klientów.
Czy klienci potwierdzają? SEOSEM24 – opinie o agencji
Liczby, które dostarcza Reviews Audit, są suche, ale opierają się na realnie istniejących opiniach wystawionych przez autentycznych klientów firmy. Algorytmy oceniania stosowane przez serwis są techniczne, ale przez to zapewniające największy możliwy obiektywizm. Wszak o tym, czy firma jest dobra, świadczy w zasadzie wyłącznie zadowolenie klientów. A to wyraża się poprzez pozytywne opinie pozostawione na wizytówkach GMF. To, że jest ich tak wiele i mają tak wysoką średnią (te dwa czynniki nie zawsze idą ze sobą w parze) stanowi o sukcesie SEOSEM24 w zestawieniu Rating Captain. Można o tym, zresztą przekonać się po prostu odwiedzając wizytówkę GMF agencji SEOSEM24. Oto kilka przykładów opinii z ostatniego czasu:
„Już kolejny raz korzystam z usług tej agencji reklamowej, bo po wypozycjonowaniu strony www mojej firmy tak wzrosło zainteresowanie że otworzyliśmy nowy oddział i teraz to jego reklamujemy 🙂 Polecam bardzo mocno!” – napisała Olivia Adams.
„Firma bardzo profesjonalna. Trochę czasu musiałam zaczekać na wypozycjonowanie mojej strony, ale naprawdę było warto. Jest znaczny wzrost wyświetleń, zwiększyło się zainteresowanie moimi ofertami. Dziękuję serdecznie i polecam.” – to z kolei opinia Moniki Korczak
„Polecam tą agencję reklamową ! Ja korzystałem z usługi audytu SEO oraz pozycjonowania strony www i jestem zadowolony, bo wiele zmieniło się od tej pory w funkcjonowaniu mojej firmy.” – wyraża swoje zadowolenie klient Adrian Karczma.
Stale pojawiają się nowe opinie – wedle Reviews Audit w kwartale poprzedzającym publikację rankingu Rating Captain doszło ich 37. To dużo. Klienci, którzy nie muszą znać się na SEO i pozycjonowaniu, wskazują, że powierzenie SEOSEM24 ich stron i domen poskutkowało zwiększeniem widoczności w sieci. A tym samym zwiększeniem zainteresowania ofertą oraz wzrost sprzedaży. Pozostawienie opinii na wizytówkach GMF nie jest wcale tak częstą praktyką wśród klientów. Wielu zwyczajnie ignoruje ten aspekt, nawet jeśli firma ich do tego skłania. Skoro mamy do czynienia z sytuacją, w której stosunkowo duża liczba klientów postanawia poświęcić kilka minut na komentarz pochwalny, musi być do tego powód. Jest zatem coś na rzeczy – efekty dostrzegają klienci SEOSEM24, a wizytówka GMF prowadzona jest wzorowo. A wzorowo w wypadku agencji SEO oznacza skutecznie, o czym świadczy kolejne zwycięstwo w rankingu Rating Captain.
Wnioski i podsumowanie
Co zatem możemy wynieść z zestawienia Rating Captain?
- wizytówki GMF to świetne i darmowe narzędzie Google dla biznesu,
- prowadzenie własnej wizytówki to konieczność,
- dobre prowadzenie i pozycjonowanie wizytówki ma realne przełożenie na docenienie przez branżę i klientów.
Wyniki analizy Reviews Audit pokazują, że skuteczna i dobrze prowadzona wizytówka GMF powinna być:
- kompletna pod względem informacji,
- czytelna,
- aktualna,
- uzupełniona o atrakcyjne treści, np. fotografie.
Bardzo istotne jest reagowanie na opinie klientów, także te nieprzychylne. Należy na opinie odpowiadać szybko i treściwie. Pozycjonowanie wizytówki GMF to proces, który z czasem nabiera na skuteczności. Działa prosty mechanizm – im widoczność i wiarygodność wizytówki jest lepsza, tym poważniej traktuje ją Google. A im wyżej jest ona w wynikach wyszukiwania Google, tym częściej jest „klikalna” i podtrzymuje swoją widoczność.
A czy SEOSEM24 z Krakowa jest najlepszą agencją SEO w mieście i w Polsce ? Według Rating Captain i wielu klientów – tak.