Konsument stoi dziś w centrum zainteresowania wszystkich firm. Podobnie jak relacje osobiste, ważne jest kultywowanie relacji z klientami. Żyjemy w społeczeństwie konsumpcyjnym, co znaczy, że zwrócenie na siebie uwagi konsumenta to warunek konieczny biznesowego sukcesu. Konsumenci są głównym źródłem popytu na wszystkie towary. Producenci dóbr przemysłowych lub producenci produktów rolnych wytwarzają różne przedmioty zgodnie z zapotrzebowaniem rynku. Jako tacy konsumenci odgrywają istotną rolę w systemie gospodarczym. W przypadku braku efektywnego popytu, producentom brakowałoby kluczowej motywacji do produkcji, jaką jest sprzedaż konsumentom.
Zachowania konsumentów lub zachowania zakupowe konsumentów to wszystkie aspekty, które wpływają na wyszukiwanie, wybór i zakup produktów przez konsumentów. Badanie zachowań konsumentów jest ważne, ponieważ pomaga marketerom zrozumieć, co wpływa na decyzje zakupowe konsumentów. Rozumiejąc, w jaki sposób konsumenci decydują się na produkt, mogą wypełnić lukę na rynku i zidentyfikować produkty, które są potrzebne, oraz produkty, które są przestarzałe.
Wartość klienta to stosunek korzyści dla klienta (organizacji lub konsumenta) do poświęcenia niezbędnego do uzyskania tych korzyści. Klient określa wartość zarówno korzyści, jak i poświęceń. Tworzenie wartości dla klienta jest podstawową strategią biznesową wielu odnoszących sukcesy firm. Wartość klienta mierzy wartość produktu lub usługi i porównuje ją z możliwymi alternatywami. Od tego zależy, czy klient czuje, że otrzymał wystarczającą wartość za cenę, którą zapłacił za produkt/usługę. O wiele lepiej jest stosować strategie marketingowe oparte na relacjach z klientami i obsłudze, które są trudniejsze do powielenia dla konkurencji.
Relacje z konsumentami to proces, w którym organizacja tworzy i utrzymuje pozytywne relacje z konsumentami. Relacja z konsumentem to klucz strategii marketingowej. Zarządzanie relacjami z klientami pomaga firmom uzyskać wgląd w zachowanie ich klientów i modyfikować ich operacje biznesowe, aby zapewnić najlepszą obsługę klientów. Budowanie trwałych relacji z klientami, usprawnianie i automatyzacja procesów, tworzenie lepszej współpracy i komunikacji, lepsze zarządzanie lejkiem sprzedaży i zwiększenie przychodów.