Decyzje zawodowe są jedną z najbardziej angażujących człowieka dziedzin aktywności życiowej. Stojąc przed wyborem, czy podjąć pracę na etat czy może założyć własną firmę, najczęściej nie znajdujemy prostej wskazówki. W naszej głowie rodzi się wiele pytań i wątpliwości, na które często nie od razu mamy odpowiedź. Praca zawodowa zajmuje znaczną część życia człowieka (w standardowych warunkach można przyjąć, że około połowę czasu, którym dysponujemy w ciągu tygodnia). Ma ona wpływ na organizację naszego życia, samopoczucie, długofalowy stan psychiczny, a nawet na zdrowie fizyczne. Jest zatem czynnikiem, który bezpośrednio oddziałuje na wiele fundamentalnych sfer codziennej egzystencji.
Podstawowe wymogi rozpoczęcia planowania biznesu
Osoba, która rozważa poważnie prowadzenia własnej firmy, powinna dysponować zestawem pewnych dyspozycji, które pozwolą na urzeczywistnienie tego przedsięwzięcia. Przede wszystkim musi mieć pomysł na prowadzenie biznesu oraz realne sposoby jego realizacji. Kolejnym ważnym atutem przyszłego przedsiębiorcy będzie umiejętność planowania i wprowadzania w życie podjętych zamierzeń. Nie bez znaczenia są pewne cechy osobowościowe konkretnego człowieka, tj. entuzjazm, pozytywne nastawienie do kontaktów międzyludzkich, koncentracja na własnym rozwoju, kreatywność. Ważną sprawą będzie również posiadanie odpowiedniego zabezpieczenia finansowego, które pozwoli na rozwijanie biznesu bez osiągania systematycznych i stałych dochodów. Innym istotnym czynnikiem jest determinacja do stałego działania oraz dobra organizacja własnej pracy. Zasadnicze znaczenie ma również posiadana wiedza lub otwartość na jej zdobywanie. Przyszły przedsiębiorca musi także być gotowy na podjęcie ryzyka, związanego z prowadzeniem własnej firmy. Innym ważnym aspektem jest zdolność do znoszenia porażek i umiejętność radzenia sobie z klęską. W biznesie mamy do czynienia z dużą dozą niepewności. Nie wiemy, jak potoczą się losy naszego pomysłu oraz co przyniesie rzeczywistość. Nie wiemy również, jak sami zareagujemy na nieprzewidywalne sytuacje życiowe i zawodowe. Dobrze zatem zachować zdrowy dystans i rozwagę w czasie zmagań z początkami funkcjonowania na rynku jako przedsiębiorca.
Jak stworzyć dobry zespół w miejscu pracy? Komunikacja biznesowa i współpraca.
Warto się skonsultować z doradcą i zabrać jak najwięcej wiedzy przed planowaniem własnego biznesu.